Moderní vzdělávání pro život ve 21. století
Žijeme v digitálně propojené společnosti, ve které hrají klíčovou roli znalosti, informace a jejich využívání. Ruku v ruce s technologickým pokrokem dochází ke změnám v tom, které dovednosti a znalosti jsou a budou pro život ve společnosti potřebné.
S čím jsme si vystačili v minulosti?
V souvislosti se životem ve společnosti a pracovním uplatněním jsme si dříve vystačili se všeobecnými a odbornými znalostmi, praktickými dovednostmi souvisejícími s manuálními činnostmi, obsluhou strojů a zařízení ve výrobě a s výkonem řemeslných profesí. Důraz se kladl také na komunikační dovednosti a ICT.
Co budeme potřebovat do budoucna?
Ačkoliv budou manuální dovednosti důležité i do budoucna, bude zároveň kladen větší důraz na rozvoj sociálních dovedností, včetně schopnosti týmové spolupráce, vedení lidí, schopnosti vyjednávat a dosáhnout konsensu. Zásadní roli bude mít rozvoj kreativního a kritického myšlení, schopnost řešit komplexní problémy, schopnost pracovat s informacemi a vyhodnocovat je. Vzroste též důležitost ICT dovedností, zejména v souvislosti s automatizací výrobních procesů, digitalizací a rozvojem umělé inteligence. Rozvoj manuálních dovedností, které nejsou spojeny s vykonáváním rutinních činností, bude stále důležitý.
- Stanovení cílů a priorit jako výsledek otevřeného dialogu
- Naplňování cílů a priorit
PROČ JE TO DŮLEŽITÉ?
Pokud chceme, aby vzdělávání a výuka na školách reagovaly na potřeby měnící se společnosti, musí být jasně stanoveny cíle a priority, na nichž by měly být rámcové vzdělávací programy postaveny.
Rámcové vzdělávací programy (RVP), které školám slouží jako východisko pro přípravu školních vzdělávacích programů (ŠVP), v současné době procházejí revizemi. Doposud však nebyly jasně stanoveny cíle ani priority, které jsou pro rámcové vzdělávací programy zásadní, pokud mají být smysluplně nastaveny.
Cíle a priority, a na nich postavené rámcové vzdělávací programy, by měly být výsledkem otevřeného dialogu s těmi, kdo se na vzdělávání podílí - především se školami a učiteli. Pro jejich stanovení je přitom důležité jasné vymezení role politiků a odborníků tak, aby nebyly pouze politickou proklamací a nedocházelo k jejich neustálé obměně. Cíle a priority musí vycházet z reálné potřeby, nikoliv pouhého přání politiků. Školám musí být garantován dostatečný prostor a svoboda pro způsob jejich naplňování a zároveň musí mít k dispozici podporu, například v podobě modelového školního vzdělávacího programu, ze kterého mohou vycházet.
Rámcové vzdělávací programy musí být nastaveny tak, aby byl ve výuce podpořen rozvoj gramotností a dovedností, které jsou a budou důležité pro život ve společnosti a profesní život. To vyplývá i z mezinárodního testování čtenářské a matematické gramotnosti, v němž čeští žáci dosahují spíše průměrných až podprůměrných výsledků a vykazují ve srovnání s předchozími roky zhoršení.
CO PRO TO TEĎ UDĚLÁME?
- Budeme průběžně tlačit Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) k tomu, aby se připravila analýza výchozího stavu a byly nastaveny priority a cíle vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy musí stát na pevném základě.
- Budeme podporovat zapojení všech relevantních aktérů do revizí rámcových vzdělávacích programů, včetně široké odborné veřejnosti. Musíme zapojit školy i učitele, aby se do přípravy promítla jejich praxe a zkušenosti. Průběh revizí musí být transparentní.
- Chceme školám zajistit dostatečnou svobodu při přípravě školních vzdělávacích programů, včetně způsobuů prezentace výsledků.
- Předáme požadavek na zveřejnění výsledků aktivit souvisejících s úpravami rámcových vzdělávacích programů. MŠMT doposud žádné výstupy neposkytlo.
- Budeme průběžně kontrolovat postup prací a žádat o aktuální informace.
- Podpora škol a učitelů ve využívání metod a způsobu učení prostřednictvím digitálních technologií
- Rozvoj dovedností žáků i učitelů v práci s informacemi a digitálními technologiemi
- Podpora informatického myšlení
PROČ JE TO DŮLEŽITÉ?
Digitální technologie jsou a budou nedílnou součástí každodenního života společnosti. Z tohoto důvodu je důležité rozvíjení znalostí z oblasti moderních informačních technologií a dovedností spojených s vyhledáváním a vyhodnocováním informací, kritickým myšlením.
S dostupností a rozvojem digitálních technologií bude vzdělávání čím dál tím více otevřené. Digitální vzdělávání tak přispěje ke snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání a umožní účast na vzdělávání všem. Zároveň podpoří rozmanitost vzdělávacích cest a forem vzdělávání, které již nadále nebudou vázány na konkrétní místo a čas.
Rozvoj a podpora digitálního vzdělávání na úrovni školy
Využívání digitálních technologií a výukových softwarů by mělo být doplňkem běžného vzdělávání. Pozornost musí být zaměřena na vzdělávání a systematickou přípravu učitelů, aby byli schopni využívat digitální technologie ve výuce. V souvislosti s rozvojem digitálního vzdělávání a zkvalitňováním výuky bude třeba zajistit adekvátní vybavení škol výpočetní technikou a hlavně, investovat do otevřené národní databáze digitálních výukových materiálů odpovídající potřebám 21. století. Digitální vzdělávání může být podpořeno také prostřednictvím virtuálních tříd, které zároveň usnadní individuální vzdělávání dětí, doučování, umožní i zapojení rodičů. Virtuální třídy mohou být navíc učiteli využívány jako prostředí pro přípravu výuky v hodinách a pro sdílení dobré praxe, která může být inspiračním zdrojem pro zavádění inovativních metod ve výuce.
Rozvoj a podpora digitálního vzdělávání na úrovni žáka
Elektronické učebnice, multimediální nástroje a výukové hry bude ve výuce běžnou záležitostí. Jejich využívání podpoří rozvoj informatického myšlení a informační gramotnosti, zároveň posílí atraktivitu výuky jako takové a zvýší motivaci žáků ke studiu. Zásadní bude využívání takových metod, které budou rozvíjet schopnosti spojené s analyzováním a řešením problémů, využíváním a kombinováním různých informací a informačních zdrojů. S informačními technologiemi bude brzy pracovat skutečně každý.
CO PRO TO TEĎ UDĚLÁME?
- Chceme podpořit využívání otevřených technologií ve školách. Na rozdíl od licencovaného softwaru nebudou otevřené technologie zatěžovat rozpočet škol a poskytnou vyšší garanci technického zabezpečení.
- Chceme podpořit platformy pro sdílení digitálních výukových materiálů, příkladů dobré praxe.
- Podpora využívání virtuálních tříd.